AutoFirma és una eina d'escriptori amb interfície gràfica que permet l'execució d'operacions de signatura de fitxers locals en entorns d'escriptori (Windows, Linux i Mac US X). Ofereix la possibilitat de realitzar signatures d'en qualsevol tipus de document de forma senzilla.
Descarregar l'última versió disponible d'AutoFirma
Descarregar l'última versió del manual d'instal·lació d'AutoFirma
AutoFirma és una aplicació d'escriptori (Windows, Linux i Mac US), desenvolupada pel Ministeri per a la Transformació Digital, que permet signar electrònicament documents i tràmits web dels procediments administratius electrònics de la seu, entre altres operacions. Per a això, AutoFirma fa ús de qualsevol dels certificats electrònics instal·lats en el magatzem de claus del sistema operatiu o en el navegador web de l'equip en cas de realitzar-se l'operació des d'un tràmit web. També permet l'ús de dispositius externs com el DNI-i o targetes intel·ligents, entre uns altres.
Abans d'iniciar el tràmit web o realitzar la signatura del document, es requereix disposar d'un certificat electrònic que estigui vigent (és a dir, que no estigui ni caducat ni revocat) i que l'aplicació AutoFirma estigui instal·lada en l'equip en el qual es realitzaran les operacions de signatura.
0 Distribucions: Ubuntu, Fedora i OpenSuse
Suportat directament a Ventura, Monterey i Big Sur
És important descarregar la versió d'Autofirma corresponent al sistema operatiu de l'equip on es vagi a instal·lar.
També, pot fer-ho des del cercador de Windows. Per a això, escrigui: “Sobre el teu PC” i comprovi la informació del camp “Tipus de sistema”.
Autofirma únicamente se puede descargar para los sistemas operativos indicados en la entrada "¿Qué sistemas operativos soporta AutoFirma?". Si su sistema operativo no es uno de ellos, Autofirma no se puede instalar.
Mozilla Firefox 41.0.1 o superior
ADVERTIMENT.El funcionament d'AutoFirma en versions d'Internet Explorer anteriors a l'11 (o Internet Explorer 11 en mode de compatibilitat amb una versió anterior) està supeditat al fet que l'administrador de l'aplicació web hagi complert certs requisits durant el desplegament. Per això, per assegurar el funcionament correcte de les operacions de signatura, es recomana l'ús de qualsevol altre dels navegadors suportats.
En entorns Mac OS i Windows no és necessari tenir instal·lat un entorn d'execució de Java. A Linux, es necessita un entorn d'execució de Java 11 d'Oracle o OpenJDK 11 (marcat com a dependència en l'instal·lador integrat d'AutoFirma).
No és possible adjuntar Autofirma com a extensió del vostre navegador, en ser una aplicació d'escriptori.
Per verificar si el seu equip disposa de l'aplicació AutoFirma ha de revisar si aquesta figura en el llistat d'aplicacions instal·lades i característiques, en el panell d'inici. També pot executar, des de la línia d'ordres, “Autofirma.exe”, o escriure en el cercador de Windows “autofirma”. Per defecte, després de la instal·lació d'AutoFirma, es crea una icona a l'escriptori que és un cercle vermell amb una “i” al mig.
Podeu consultar l'enllaç referenciat a l'inici d'aquesta pàgina per fer la seva descàrrega.
Recorda que només es garanteix un correcte funcionament per a les descàrregues d'Autofirma realitzades des d'aquest enllaç. Hi ha versions disponibles per a diferents sistemes operatius (Windows, Linux, Mac VOS). Una vegada descarregat, executeu l'arxiu d'instal·lació i seguiu els passos indicats en el manual d'instal·lació d'Autofirma, referenciat també al començament d'aquesta pàgina.
En funció del sistema operatiu i navegador web que disposi, consulti el manual referenciat al començament d'aquesta pàgina en el qual es descriuen els passos per seguir, tant per instal·lar com desinstal·lar AutoFirma. Necessitarà disposar de permisos d'administrador en l'equip i haurà de tancar tots els navegadors. En cas d'instal·lació, es recomana activar l'actualització automàtica.
Aquest missatge pot aparèixer quan una aplicació no es descarrega directament des de la Mac App Store. Per evitar-ho, premi la tecla “Control”, faci clic en l'aplicació “Autofirma” i premi “Obrir”. Quan torni a aparèixer el missatge d'error podrà fer clic a “Obrir” i ometre el bloqueig. Per autoritzar aquesta acció és possible que se li sol·licitin les credencials d'administrador (contrasenya de l'equip). En les següents instal·lacions d'Autofirma, en guardar les preferències, li permetrà instal·lar-la sense problemes.
Per reinstal·lar l'aplicació, es requereixen permisos d'administrador. Obriu AutoFirma i seleccioneu l'opció del menú “Eines ”. Restaura la instal·lació”. Igual que en el procés d'instal·lació, haurà de tenir tancats tots els navegadors. Un cop finalitzada la reinstal·lació, es recomana reiniciar l'equip.
Es recomana restaurar la instal·lació d'AutoFirma per corregir problemes que afectin la comunicació entre els navegadors web i l'aplicació. Els casos més comuns són: s'ha instal·lat un nou navegador web després de la instal·lació d'AutoFirma, s'han creat més usuaris en l'equip o més perfils d'usuari per a un navegador, s'ha restablert el perfil d'un usuari, etc.
Per verificar si disposa de l'última versió, obriu AutoFirma i seleccioneu l'opció “Ajuda . Sobre l'AutoFirma”, situada a la cantonada superior dreta del menú.
En funció del vostre sistema operatiu, podeu consultar l'última versió disponible de l'aplicació AutoFirma a l'enllaç següent: Portal Firma - Descàrregues (firmaelectronica.gob.es)
En donar-li a “Sí”, se li redirigirà a la pàgina d'instal·lació d'Autofirma, des de la qual podrà descarregar la versió més actualitzada, segons el seu sistema operatiu. En cas de ser Windows, potser pugui resultar-li d'utilitat la següent entrada:En cas de disposar d'un sistema operatiu Windows, com puc saber si la seva arquitectura és de 32 o de 64 bits?
Recordeu que, abans d'instal·lar una nova versió, és necessari desinstal·lar l'anterior, per a la qual cosa pot resultar-li d'utilitat la següent entrada: Quins passos he de seguir per instal·lar/desinstal·lar Autofirma?
En funció del vostre sistema operatiu, podeu descarregar l'última versió disponible d'AutoFirma en aquest enllaç:Portal Signatura - Descàrregues (firmaelectronica.gob.es). Necessitarà disposar de permisos d'administrador en l'equip i haurà de tancar tots els navegadors. Durant la instal·lació, és aconsellable activar l'actualització automàtica d'AutoFirma.
Per activar l'actualització automàtica, obriu AutoFirma i activi, al menú “Eines ”. Preferències”, a la pestanya “General”, l'opció “Cerca actualitzacions al començament”. D'aquesta manera, en iniciar l'aplicació AutoFirma, es cercarà de forma automàtica si hi ha actualitzacions disponibles garantint-se, d'aquesta manera, que sempre tindrà instal·lada en el seu equip la versió més recent.
En cas que requereixi signar electrònicament un document o fitxer que tingui en el seu equip, pot fer ús de l'aplicació AutoFirma. Per fer-ho, obriu AutoFirma i seleccioneu els arxius per signar. Aquesta selecció es pot realitzar de dues maneres. La primera, prement en el botó “Seleccionar fitxers a signar”, que obrirà una finestra des de la qual podrà seleccionar un o diversos documents per signar. La segona, consisteix a arrossegar directament els arxius per signar a l'àrea gris fosca, en la qual figura el text “Poseu el botó o arrossegueu fitxers o directoris a aquesta àrea”. Els arxius per signar poden tenir qualsevol extensió.
Podeu prémer l'opció “Veure Fitxer” per previsualitzar el document per signar i així verificar què és el fitxer que voleu signar.
Una vegada seleccionats, premi el botó “Cerca”, situat en la part inferior de la pantalla, que obrirà una finestra des de la qual seleccionar el certificat digital amb el qual desitja realitzar la signatura. Asseguri's que el certificat triat no està caducat ni revocat ja que, en aquests supòsits, es rebutjarà la signatura electrònica. En cas de tenir instal·lat el certificat en un magatzem diferent del del sistema operatiu, pot canviar de magatzem des de la pantalla de selecció de certificats mitjançant alguna de les opcions possibles (massament de claus de Mozilla Firefox, magatzem de claus en fitxer o DNI electrònic).
Després de prémer el botó “Acceptar”, AutoFirma generarà una signatura per a cadascun dels documents seleccionats, en els formats establerts en l'opció del menú “Eines ”. Preferències”.
Per a la realització de la majoria de tràmits web d'aquest Ministeri, es requereix que el format de signatura sigui XADES (excloent factures electròniques) En aquesta pàgina disposa de les instruccions necessàries per configurar AutoFirma de manera que el format de signatura, per defecte, sigui sempre XADES, amb independència del format que tingui el document per signar (PDF, XML, ODF, etc.).
Sí, Autofirma permet signar documents en qualsevol format, no només PDF.
Una vegada instal·lada, l'aplicació AutoFirma romandrà instal·lada en el seu equip fins que decideixi desinstal·lar-la, tret que tingui problemes amb l'aplicació, en aquest cas podrà reinstal·lar-la i provar-ho de nou.
Us certificats que autosignatura mostra per defecte són tots aqueles que existeixin no magatzem de certificats do sistema operatiu do equipo que estea a utilitzar, sempre que estes sexan vàlids (é dicir, que senar estean nin caducats nin revogados). Us navegadors Microsoft Edge i Internet Explorer e Google Chrome utilitzen o magatzem de certificats do sistema operatiu. No caso de Mozilla Firefox disposa o seu propi magatzem de certificats, que é independente do magatzem do sistema operatiu. No caso d'usar aquest navegador, recoméndase activar a confiança de Firefox no magatzem do sistema (só per a sistemes Windows e Mac VÓS). Isto podi's establir durant a instal·lació d'autosignatura en Windows ou mitjançant a opció “Ferramentas Restaurar a instal·lació” en Windows ou Mac VÓS.
Ens equips amb sistema operatiu Mac VÓS, asseguri's que a configuració tant de do seu certificat electrònic com a do certificat de “AutofirmaRoot” móstrense coa opció “confiar sempre” (cercle blau cun máis). En cas de senar ser així, premi sobre o certificat co botó dereito, seleccioni “Obter informació Confiar” e activi totes as opcións dispoñibles a “confiar sempre”
S'utilitza unha tarxeta intelixente, revisi o punt 8.9 do manual d'instal·lació d'autosignatura
Pot consultar la validesa del seu certificat en Valide, en el següent enllaç:VALIDe (redsara.es)
En funció del navegador que utilitzi, accedeixi a la següent ruta:
Localitzi i seleccioni el certificat que vol copiar o exportar (pot consultar la secció “Com puc consultar els certificats que tinc instal·lats en el magatzem de certificats del navegador web?” i premi en el botó “Exportar”
S'obrirà un assistent d'exportació, en el qual haurà de seleccionar l'opció “Exportar la clau privada”. En cas que aquesta opció no es mostri com a seleccionable, no podrà realitzar la còpia del seu certificat.
En l'apartat “Seguretat”, seleccioni l'opció “contrasenya”, on haurà de definir i confirmar la contrasenya que vulgui donar-li. Tingui en compte que aquesta contrasenya no podrà recuperar-se de cap manera.
Posteriorment, haurà de donar-li un nom, triar on desitja guardar la còpia del certificat i prémer “Finalitzar”.
Des de l'opció del menú "Eines ➔ pestanya General ➔ Preferències" pot configurar les signatures generades per a cada tipus de format de signatura (PADES, XADES o CADES) utilitzat per autosignatura. Per defecte, per a la majoria de tràmits d'aquest Ministeri, el format a configurar és XADES (excloent “Factures electròniques”).
Des de l'opció del menú "Eines ➔ pestanya General ➔ Preferències", seleccioni “Configurar formats” per a canviar els formats de qualsevol tipus de document (excepte Factures electròniques, que ha de mantenir el format FacturaE) i premi el botó “Acceptar”..
Per a poder utilitzar autosignatura és necessari que l'equip tingui instal·lada l'aplicació i un certificat electrònic. En cas que vulgui utilitzar el mateix certificat en un altre equip haurà d'instal·lar-lo en el nou equip.
Gràcies pels vostres comentaris.